Stralsund og Ruegen 2010 og 2016

Stralsund og Rügen 2016

Torsdag:

Afgang fra Skagen og opsamling nedover. Morgenkaffe i Hedensted. Pause ved Otto Duborg. Kage/kaffepause undervejs (jydekager). Ankomst til hotellet kl. 19.15. Indkvartering og spisning på hotellet kl 19.45.

Fredag:

Morgenmad på hotellet fra kl. 7.30. Hele dagen til fri disposition. Vi havde bebudet, at hvis man ville følges med os, så gik vi fra hotellet kl. 9.30 – det viste sig at være hele gruppen, der ville med os. Det lykkedes også en tid at følges – vi gik langs vand og den gamle bymur, til vi til sidst endte ved havnen. Fik beset start/målområde. Nogle gik om bord på det  gamle sejlskib Gorch Forck. Andre gik videre op i gå gaden – fandt kaffe/ølsteder og senere frokoststeder. Nogle fik kigget butikker og enkelte handlede.

Klokken 14 mødtes de fleste af os igen i Ozeaneum, hvor vi afhentede startnumre, og enkelte fik sig tilmeldt. Nogle slappede af på hotellet resten af eftermiddagen, andre fandt nye kaffe/drinkssteder, butikker osv. En del fik også besøgt Marienkirche.

Kl. 16 var der kaffe samt en lille een og kage ved bussen, og de fleste var mødt op.

Kl. 19 var der middag på hotellet, og herefter gik nogle på Bar Hemingway i kælderen, og nogen fandt hygge andre steder.

Lørdag:

Morgenmad på hotellet kl. 7.30. Vi gik i flere grupper til startstedet på HafenInsel Stralsund, efterhånden som vi skulle starte. Både heppere og løbere/vandrere nød samværet og stemningen. Alle kom gennem strabadserne og vel i mål. De fleste gik tilbage til hotellet, efterhånden som de frøs. Per og jeg blev ved målstregen, til den sidste af “vores” kom i mål. Der var tid til både bad, afslapning, konditoribesøg osv., inden vi mødtes til et glas champagne og lidt chips, det foregik denne gang i Janni og Birthes ungpigesuite. Og snakken gik…!

Kl. 19 fælles sejrsmiddag og hygge til alle. Henning holdt en sød tale for os, og vi fik en flot kurv med flasker og lækkerier i anledning af, at det var vores afslutningstur. Efter middagen fandt nogen af os hygge andre steder på hotellet, nogen gik i kælderen, og andre gik på café.

Søndag:

Morgenmad på hotellet kl.7.30, og afgang til Bus P kl. 8.30. Udflugtstur på Rügen. Første stop var ved Prora, som jeg her ikke vil beskrive nærmere, da det er gjort udførligt i beskrivelsen fra 2010. Blot kan vi tilføje, at der er sket rigtigt meget, siden vi var der sidst – der er gang i ombygning til mondæne lejligheder, hotel, caféer osv. Nogle af lejlighederne er allerede taget i brug. Vi kiggede lidt på nyt og gammelt og nåede også en tur til stranden. Vejret var blevet fantastisk flot med sol på himlen!

Næste stop Baumwipfelpfad, som er bygget, siden vi besøgte øen sidst. Vi gik en tur over trætoppene og nød flotte udsigter. Vi gik på faste træplanker med stakit til begge sider, så der var ikke fare på færde. I selve tårnet var hver omgang 60 meter, og der var 10 omgange. Vi nåede op i ca. 40 meters højde med kig ud over en stor del af Rügen – så flot! Med op- og nedtur var turen i alt ca 1½ km. Da alle var nede igen, var der frokost i info-centeret.

Videre til kur- og badebyen Binz, hvor vi havde en times tid på egen hånd til at kigge på de flotte huse og hoteller samt den fine strand. Herfra kørte vi mod Putbus, men tog lige en lille afstikker ud forbi “Det omvendte Hus” og videre til den hyggelige havn ved Lauterbach, her drak vi kaffe og spiste kage samt fik en lille én til halsen. Så kørte vi gennem Putbus og tog en omgang i Cirkus (rundkørsel) med den flotte Obelisk.

Så gik det ad Deutsche Alléenstrasse gennem småbyer og flotte alléer, til vi nåede vores sidste stop på turen. Inselbrauerei og Alte Pommernkate, bryggeri og specialbutik med alt muligt. Det er også indviet, efter at vi sidst besøgte Rügen. Nogen gik på indkøb, andre smagte på bryggeriets herligheder, og nogen nåede begge dele..

Kl. 19 aftensmad på hotellet, og herefter diverse hygge rundt omkring. Pakning og klargøring for morgendagens hjemrejse.

Mandag:

Morgenmad på hotellet kl. 6.30. Bussen pakket, og vi forlod hotellet kl. 7.30 for at starte hjemturen. Der var stille i bussen den første tid og mange sjove ansigtsudtryk! Pause ved Otto Duborg. Derefter frokost i Røde Kro. Vi sagde farvel til hinanden lidt efter lidt og med en smule vemod.

Vi takker af for denne gang og siger tusind tak for 15 fantastiske ture, vi håber at se jer under andre omstændigheder fremover. På gensyn!

Mange hilsener Lene og Per

Stralsund og Rügen 2011

Stralsund ligger i Mecklenburg-Vorpommern og har ca. 58.000 indbyggere. Byen er trafikknudepunkt med den ca. 2,5 km lange bro til øen Rügen. Fra 1883 blev der færgeforbindelse til Rügen, og i 1936 byggede man dæmning til øen. Dæmningen blev erstattet af Rügenbrücke (som vi løber over) i 2007. Stralsund er grundlagt i 1207 af Prins Jaromar af Rügen. I 1243 fik den købstadsrettigheder, og i 1293 kom den med i Hanseforbundet.

På Alter Markt ligger det gotiske rådhus fra 1290 med de karakteriske gavle og den gamle Nikolaikirche, også i gotisk stil og påbegyndt i 1380. På grund af flyangreb blev kirkens alter under sidste verdenskrig adskilt og lagt i kasser, som blev deponeret hos en gårdejer i nærheden. Da alteret efter krigen skulle samles igen, manglede ca. 80 figurer. Børnene på gården tilstod, at de havde brugt dukkerne som legetøj……..! Bag alteret er et astromisk ur fra 1334.

Byen har masser af rester fra fæstningsanlæg, byvolde, bymure og byporte. Dele af bymuren med Kniepertor og Kütertor fra det 15. århundrede er velbevaret. Det gamle Katharinenkloster huser i dag Det tyske Havmuseum samt Kulturhistorisk Museum. Byen har 2 store torve, Alter Markt og Neuer Markt (her skal vi bo).  På Neuer Markt ligger Marienkirche, der også er under restaurering. Den er påbegyndt i 1382, det 104 meter høje tårn er bygget til senere.

Også den gamle havn er en spadseretur værd. Selv om det nu er lystbåde, der præger billedet, kan man sagtens få en fornemmelse af, hvordan livet har været på kajerne i hansetiden. Overalt i byen og på havnen minder bygningerne os om hansetidens velstand.

56_800x600     44_800x600

Rügen

Rügen i Østersøen er Tysklands største og måske smukkeste ø. Den er 40 gange 50 km og har 570 km kyst med mange klinter og fjorde. Den er først og fremmest kendt for de hvide kridtklinter, som minder lidt om Møns Klint.

På vores udflugt på Rügen besøgte vi Prora – Et gigantisk anlæg på 4½ km igangsat af Hitler i 1936, og som skulle have været et feriecenter med plads til 20.000 gæster i 10.000 dobbeltværelser på 2,5×5 meter, der alle var ens indrettet og alle med havudsigt. Bygningerne er mod landsiden udført med ”vinger”, som indeholder badeværelser.

Prora består efter planen af 8 stk 6-etages hotelblokke, der hver er 500 meter lang. I midten var planlagt et fest- og kulturhus, der kunne rumme alle 20.000 gæster på én gang. Ud for festhuset en havn, hvor krydstogtskibe kunne lægge til. Hvis alle 20.000 gæster var på stranden på én gang, var der efter nazisternes udregning 4,8 kvm strand pr. person. De 20.000 besøgende skulle have 14 dages ferie hver, så i løbet af 2 sommermåneder kunne 80.000 gæster besøge stedet. Prora skulle have eget el-værk, vandværk, gartneri og 2 jernbanestationer. Stedet skulle drives af 2000 ansatte, der skulle bo i mindre boliger bag det store anlæg.

Krigen satte en stopper for byggeriet, og det kom aldrig til at fungere, som det var planlagt. Havnen blev ikke færdiggjort, og festsalen nåede aldrig at blive påbegyndt. Så længe der var krig, var der hverken arbejds- eller pengeressourcer til at bygge feriecentret. I 1940 blev en  flok polske arbejdere sat til at lægge tag på de store blokke, så de ikke blev skadet af vind og vejr, men ellers gjorde de ikke meget ved bygningerne. De allierede forsøgte flere gange at bombe Prora fra luften, men det lykkedes aldrig.

Under krigen husede kolossen hjemløse familier fra de bomberamte storbyer Hamburg og Bremen. Efter 2. Verdenskrig  flyttede 10.000 russere ind og brugte stedet som kaserne. Det betød, at alle veje hertil blev lukket for civile. Senere i DDR tiden blev der uddannet militær og politi på stedet.

Anlægget blev fredet umiddelbart efter Den kolde Krig, men udover, at et par af bygningerne i dag er udnyttet som museum, så er alt i en sørgelig forfatning og står som et grimt monument over nazisternes storhedsvanvid.

Herfra kørte vi til kurbyen Binz, som er den største af badebyerne på Rügen. Et mondænt feriested med strandpromenade og smukke strandvillaer med lysende hvide træfasader med balkoner, karnapper og tårne. Kilometervis af sandstrand trækker turister til, og de flettede kurvestole er populære.

Så til Putbus kaldet Den Hvide By eller Rosenbyen pga af de flotte hvide facader med højstilkede roser og haveanlæg. Putbus er anlagt i stjerneform, som udgår fra ”Cirkus”, der er byens midtpunkt. restaurere. Midt på ”Cirkus” står der en 19 meter høj Obelisk.

Næste dag oplevede vi en del af Stralsund gennem byen på løbeben, løb over broen til Rügen og nogle km rundt på øen, før vi krydsede tilbage til Stralsund via den gamle dæmning. En rigtigt flot tur. En enkelt afmærkning på øen var lidt diffus, men ellers et fint og veltilrettelagt løb.